Vad ska det bli av dig, ja, vad ska det bli av mig?


Vad ska det bli av lilla mig?
Laleh sjunger det alltid och hon säger att ofta kan föräldrar hetsa en med ''vad ska du bli när du blir stor? vad ska du bli!?''Mina föräldrar är dock tvärtom, ingen brådska, gör det du själv vill och gillar.

Jag ska välja inriktningar imorn, till 2an och 3an. Och jag sa till dom att jag ångrar mitt media-val, jag skulle gått samhäll istället. Kändisar och sånt intresserar mig inte längre, jag vill läsa om miljö, politik och seriösa grejer som är viktigt. Media är roligt, men jag ångrar att jag var så jävla naiv och tyckte att media var mer gött och avslappnat, och samhäll är en bra grund och botten, mycket utbildning. Det är nog lite fegisar som går media, fan också.
Men,
Jag ska välja:
Valbara kurser 1:
Grafisk Design A
Textkommunikation A
(mediakurser som intresserar mig, i alla fall text)
Historia A
(bra att ha med sig)

Valbara kurser 2:
Matte B
(dåligt som satan kommer det gå, men jag måste läsa det)

Valbara kurser 3:
Engelska B

Sedan i individuella val VILL jag välja mellan detta (ska titta på allt sådant imorn):
* Psykologi A
* Samhällskunskap B
* Ung företagsamhet A
* Småföretagande A
(samma sak som Ung F. ungefär)
* Engelska C
kanske kanske * Spanska steg 4

Det är så svårt det här med vad man vill bli verkligen. Tusen saker intresserar mig och jag skulle kunna tänka mig att hålla på med alltihop:
Dans
Musik, sjunga, spela, skapa, skriva
Journalistik, jobba i tidning
Media, jobba med tv/radio
Miljö
Politik
Språklärare


Det finns så mycket intressant och roligt, men vad ska man satsa på? Jag känner att dans och musik är intressen, jag kan satsa på det fast bara på hobby-punkten. Jag tycker det är så fint och kul och otroligt spännande och coolt att kunna spela och skapa låtar och göra magi och stå på scen och förmedla och uttrycka, jag tycker verkligen det. Musik är mitt liv. Men samtidigt så älskar jag att dansa, jag dansar jämt och då tänker jag att ''fan, varför gick jag inte och satsade på dansgymnasie? Det är ju livet!'' Också kommer jag till skolan och läser svenska och text och känner att ''fan, jag ska verkligen bli journalist!''
Och sedan åker jag hem och är med min tvilling Ida och känner att vi måste starta tv-program ihop och satsa på media för vi är så pass mediaorienterade människor att vi verkligen skulle kunna fixa det.
Men jag har pratat nu ikväll lite med mamma och pappa och dom tycker att jag ska göra det som intresserar mig och som jag tycker är roligt och det är ju självklart att jag ska det. Men vad ska jag satsa på?
Hobby, intresse
Dans
Musik
Utbildning, jobb
Miljö
Politik
Skriva
Journalistik

Jag antar att allt har sin tid och pappa sa det att man ändrar sig hela tiden. När jag först började skriva min och Idas tidning JAPSI, då var det liksom det enda jag kunde tänka mig att jobba med i framtiden, skriva, ha egen tidning, fixa med lay-out, jag var liksom the queen of skvallret! Jag kände verkligen det. Det var mitt liv.
Men ju äldre jag blev och ju mer jag ''mognade'' (malligt ord) så kände jag att ''är det verkligen viktigt och intressant att skriva om vad Mary-Kate och Ashley har på sig? Är det viktigt att släppa skvallertidningar och diskutera om huruvida Britney är gravid eller inte?'' Jag kände att jag tyckte det var nonsens, totalt ointressant. Det finns så mycket annat i livet och världen som behöver stöd och uppmärksamhet!
Musik och dans, det är ju en del av mig, och det är ju skrivandet också, men jag kan utveckla det mycket mer och skriva om mer saker som berör. Samtidigt vill jag inte satsa på att bli just journalist, för det är ett slitsamt jobb, jobbar dag och natt, skriver om saker, får spetsa historien lite för att det ska bli intressant, och får inte så mycket i lön. Det är jättetråkigt att tänka på pengar, och det gör jag inte alltid, men jag vill ha en raketkarriär för jag tycker det är ROLIGT att jobba och kunna snacka om när jag är 60 att jag har gjort det och det och fått mycket erfarenhet. Pengar måste man ju ha för att försörja sig, jag vägrar låta någon annan betala för mig i framtiden. Jag tycker inte ens om det nu att mamma och pappa ska betala för mig alltid. Ibland, visst, men jag gillar att vara självständig. Det passar mig mycket bättre.

Det är mycket nu i min ålder med vad man ska bli, det var inte meningen att det skulle bli ett sånt tjat men jag lallar .. vad ska det bli av dig ..? vad ska det bli av dig? ja, vad ska det bli av mig ..
jag vet inte, jag har så mycket visioner, drömmar, mål, inriktningar, det är svårt ..
Men jag vet en sak i alla fall:
Har jag satsat på nåt, då satsar jag
Vill jag nåt, då vill jag det
Är jag positiv, då ska jag vara positiv rakt igenom
Ska jag klara nåt, då SKA jag det!

Såå malligt kan det låta, men jag vill vara mallig utan att vara mallig, om ni förstår? Idd förstår mig. Ida, min darling, vi ska till Stockholm i sommar, måndag till torsdag, mysa för oss själva, shoppa lite, gå på Skansen. Fint det.

Nu ska jag gå bort till familjen Johansson där det vankas Melodifestivalen. Var meningen att vi skulle vara hemma, Sören skulle kommit, men nu blev det ändrade planer.
Petra Mede, goa människor & fruktsallad är inte fel!

Puss & Kram
Jullllls

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0