Mr.Comedian, jokes on you

Gah, jag vet inte vad jag vill. Förresten så torkar mina linser ihop helt otroligt nu. Ojoj. MEN. Nu blir det lite danssnack här

Jag och Sara, söta söta Sara, tog ju bilen efter baletten igår till Uddevalla. Denna gång gick det lite snabbare haha eftersom vi nu visste vägen och det var strålande sol ute och INTE skyfall som förra veckan. När vi kom till danssalen i SinClair och var SÅ HÄR nära på att springa in genom dörren, krama Pernilla som fyllde 25 och säga GRATTIIIIIS (typ så) så såg vi att Pernilla inte var där.

Nej.

Istället blev vi presenterade av en ny danslärare (vet inte ens vad hon hette?), eller vikare, eftersom Pernilla var i eventdagarna och dansade för Janet, Emilia m.m. SÅ det var ju lite så där halvsurt, men det var en rolig klass ändå. Roliga danser vi körde.

Sedan i bilen hem snackade jag och Sara som vanligt om dans och lalala, och då började Sara berätta att hon läste Ida Wargs blogg, ni vet den blonda duktiga disco-tjejen från Floor Filler för typ hundra år sedan? www.idawarg.com. När jag och Ida var med på Dans 07, en danstävling i Trollhättan, var Ida Warg där med sin FF-partner Shan och höll workshops, så det är lite coolt att vi dansat för henne :) I all afall gick jag in och blev jätteinspirerad än en gång av en dansare. Hon har förändrats ganska mycket, Ida, nu har hon sillisar i läpparna, klackar, kjol och går på stureplan och lägger ut väldigt hetsiga bilder. Hon är svinlik Gynning när hon är blond

Men.

Hon GÅR på balettakademin, är en jätteduktig dansare och jag tycker om hennes sätt att tänka om dans, träning, kost och hälsa.

SÅ.

Sara funderar efter gymnasiet att gå en förberedande linje innan Balettakademin och jag vill så GÄRNA gå på Balettakademin. Oavsett vad för jobb man får som dansare i framtiden, eller vad man ska dansa, så är Balettakademin den bästa grunden och utbildningen man kan ha. Ida säger själv att man lär sig mycket där; styrka, man blir kontrollerad, hållning, teknik osv.

Nästan alla dansare man hör om har gått på balettakademin, oavsett om dom idag anser sig vara ''streetdansare'' eller något annat- balett ligger nästan alltid i deras ''bagage'' i erfarenhet och utbildning och det är JÄTTEBRA tycker jag.

Jag fick lite skäll av Jeanette i torsdags haha på baletten. Jag svankar alldeles för mycket. Jag har svankat ganska mycket nu det senaste när jag dansat Beyoncédanserna, och det ska jag alltså inte gör. Man ska suga in magen, spänna rumpan, upp med bröstet, upp med hakan, ner med axlarna, ut med vridningen och leeeee.

Baletten kommer ge mig otroligt mycket tror jag!

Kul.

Och det roliga var när jag och Sara började prata om Pernilla, hur mycket vi verkligen ÄLSKAR henne haha, så bara vi babblade massa fina ord och meningar i munnen på varandra och sen sa vi bara båda i kör ''jag blev så himla glad när HON KOM IN I VÅRA LIIIIV!'' hahaha, det var så roligt.

pernilla ♥

ska jag berätta lite då? VARFÖR hon betyder så mycket för mig? Nej, det är inte för att jag bara vill vara snäll och berömma folk, utan för att hon har betytt så mycket för min ''roll'' som dansare.

okej, jag ska bara upp och ta ut linserna som är så jävla torra innan jag berättar.

så.

Men så här är det; när jag först började dansa runt 12års åldern så började jag i en Aerobicgrupp som egentligen inte var nån aerobic, vi körde bara helt vanlig rolig dans. Min lärare hette då Evelina och Emelie, jag älskade dom verkligen, ni vet i den åldern, man tyckte dom var sååå fina och duktiga och roliga att vara med. Sedan slutade dom och jag började i showdance, hade Elina & Lisa, jätteduktiga dom med.
Började sedan i Kulturskolan med Sandra, allt har varit roligt men man har aldrig känt att WOW vilken OTROLIGT bra tränare jag har, på det sättet.

Men jag kom ihåg första gången vi hade Pernilla. Hon stod där med gruppen innan våran med brunbrända ben (hon hade precis varit i Thailand) och var så himla fin och alla bara ''aaaah, så vill jag också se ut!'' haha, jag kom ihåg Matilda som sa det. Sedan satte vi oss i ringen och hon bara lös med sina ögon och sitt leende och berättade vem hon var och vad hon hade gjort. Sedan började hon dansa och det verkligen lös om henne. Hon var så duktig och erfaren och visste vad hon höll på med. Hon var duktig på alla stilar, kunde det mesta.

När vi började med Yesterday-dansen hade jag aldrig tidigare dansat någon liknande, något så modernt/lyriskt, så när Pernilla bara visade alla dessa steg som man i början trodde var omöjliga att göra, så blev det en sådan utmaning att göra något riktigt svårt- jag hade aldrig känt av det innan, en sådan utmaning.

Hon ville verkligen att det skulle gå bra för oss, vi satte ihop ett grymt streetnummer när Sandra var borta, Pernilla kunde koreografera ihop en bra bit på 5 minuter och hon var så cool på alla vis! Det var även hon som fick mig att vilja börja styrketräna, hon pressade oss med situps, plankan osv och berättade hur hon gick på gym, för ''som dansare MÅSTE man vara stark i kroppen''.

Pernilla fick fram den dansaren i mig (ursäkta för mitt seriöööösa inlägg här nu haha, eller ursäkta? det kanske är bra ..) som jag ville ha fram, den som jag ville vara. Nu älskar jag lyrisk, modern dans. Jazzen jag går i, med fantastiska Emma som tränare, älskar jag.

I början ville jag mest köra Beyoncé-shake och gå ner i spagat, men nu upptäcker jag att balett/modernt är så otroligt känslofyllt och roligt, samtidigt som street är så himla härligt och show är så otroligt kul.

Jag älskar att dansen är så himla viktig i mitt liv nu, jag skulle verkligen vilja satsa på det, samtidigt har man mamma och pappas ord i bakhuvudet ''dansen kanske bara är en hobby, tror du verkligen det finns en framtid inom det?''.

Kanske var jag dum som gick media, kanske skulle jag gått dans?
Kanske är jag dum som VILL gå dans, kanske borde jag gå något seriös som samhäll för att bli något?

Kanske borde jag sluta grubbla och egentligen göra det som HJÄRTAT och JAG vill?

Ibland är det svåååårt.

Men nu ska jag i alla fall göra det jag gillar bäst, jag ska dansa. Haha, nej men jag måste göra en liten ihopsättning till 7åringarna imorn. Feedback med Janet Jackson tror jag det blir.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0